ایده پژوهشی؛شکوفایی خلاقیت ها
باسمه تعالی
برگزاری نشست علمی- پژوهشی به مناسبت هفته ی پژوهش در مدرسه علمیه حضرت خدیجه کبری(س) سوسنگرد
به همت معاونت پژوهش نشست علمی- پژوهشی باموضوع« ایده پژوهشی؛شکوفایی خلاقیت ها»وباحضور استادمدعوسرکارخانم دشتستانی در سالن اجتماعات مدرسه برگزارشد.
سرکارخانم دشتستانی خاطرنشان کردند:خلّاقيت در انسان يك پديده چالش پذير، پرتضاد و مجذوب كننده است. یکی از اندیشمندان به پسر خود كه تصويري از يك سبد پر از ميوه كشيده بود گفت: پسرم تو در خورستايش و تحسيني; چون به چيزي پرداخته اي كه درخورهمگان است. روزي تشنه چيزي خواهي بود كه در دسترس نيست و آن گاه ميوه هايي خواهي كشيد كه هيچ كس تا حال آن ها را نچشيده است و آن روز است كه تنها خواهي بود.
وی ادامه داد: در واقع،عامل خلّاقيت يكي از چندين عواملي است كه در بستر مفهوم «زندگي اجتماعي» آدمي قابل طرح و بررسي بوده و به نوبه خود پيامدهاي گوناگوني را نيز در برداشته است.
ایشان افزودند:به طور كلي،ارائه تعريفي جامع، مانع و دقيق از خلّاقيت كه شامل همه ابعاد و كنش هاي آن باشد، اگرغيرممكن نباشد، امري بسيار مشكل است. پس از سال ها مطالعه و پژوهش درباره خلّاقيت هنوز روان شناسان و متخصصان آموزش و پرورش نتوانسته اند تعريف جامعي كه مورد قبول بيشتر دست اندركاران باشد به دست دهند; زيرا افراد مختلف برداشت هاي متفاوتي از خلّاقيت داشته و بالطبع تعاريف متفاوتي از آن ارائه نموده اند. ريشه اصلي چنين اختلافاتي ناشي ازماهيت پيچيده و مركب مغز و كنش هاي آن است.
همچنین ایشان بیان کردند:به نظر برخي روان شناسان، خلّاقيت تركيبي است از قدرت ابتكار، انعطاف پذيري و حساسيت در برابر نظرياتي كه يادگيرنده را قادر مي سازد خارج از نتايج تفكر نامعقول به نتايج متفاوت و مولد بينديشد كه حاصل آن رضايت شخص و احتمالا خشنودي ديگران خواهد بود.
درپایان ایشان ادامه دادند:حوزه ها نیازمند به پژوهشگر و نویسنده دارد.طلاب باید در امرپژوهش سعی خود را جزم کنند و نیازهای جامعه را در حدتوان با تتبع در کتابها ودست آوردهای پژوهشی تامین کنند.