حکم دیدن فیلم سوپر
te mso 9]>
وان آخرین راه علاج- برای زوجینی که با گذشت زمان و مراجعه به پزشکان متعدد موفق به عمل زناشویی نشده اند، چه حکمی دارد؟
آیت الله بهجت(ره): جایز نیست.
آیت الله خامنه ای(دام ظله): جایز نیست.
آیت الله سیستانی(دام ظله):هرکدام که مشکلی ندارد نگاه با شهوت نباید بکند و آن که مشکل دارد بنابر احتیاط نباید نگاه کند و می تواند به غیر مراجعه کند با رعایت الاعلم فالاعلم.
آیت الله فاضل لنکرانی(ره): اگر درمان ضروری باشد و راه درمان منحصر به آن باشد بمقدار ضرورت مانعی ندارد.
آیت الله مکارم شیرازی(دام ظله): در صورتی که واقعا راه درمان منحصر به فرد باشد به مقدار ضرورت مانعی ندارد.
چت در اینترنت
سوال: حکم چت با هم جنس در اینترنت(حرفهای ناپسند) چیست؟ اگر چت با غیر همجنس باشد چطور؟(درباره ی حرفهای روزمره،علمی، اسلامی و ناپسند)
ب) اگر جنس طرف مشخص نباشد حکم چگونه است؟
ج) نشان دادن خود به وسیله ی دوربین پخش مستقیم به نامحرم یا همجنس با تصویرمحجب یا غیر محجب چه حکمی دارد؟
د) حکم نگاه کردن آنها(چه محجب باشند چه غیر محجب) از طریق پخش مستقیم با شهوت یا بدون شهوت چیست؟
و) امر به معروف به چه کسانی و تا چه حدی جایز است؟ و حکم تبلیغ دین اسلام به نامحرم کافر و دوستی با او چیست؟
آیت الله بهجت(ره): حرام است اگر معرضیت ریبه و یا محرم دیگری باشد.
آیت الله خامنه ای(دام ظله): الف تا د- هرگونه ارتباط صوتی یاتصویری که همراه با لذت بوده یا مستلزم مفسده و خوف وقوع در گناه باشد، جایزنیست.
و- با وجود شرایط و حفظ مراتب وظیفه همگانی امر به معروف و هنی از منکر زبانی می باشد و دوستی و رفاقت با نامحرم جایز نیست.
آیت الله سیستانی(دام ظله): الف) اگر خوف وقوع در حرام یا مشتمل برکلمات مثیر شهوت باشد جایز نیست.
ب) فرقی نمی کند و ملاک آن گذشت.
ج) نشان دادن جاهائی که پوشاندن آن لازم است با دوربین پخش مستقیم جائز نیست و نیز نشان دادن جاهائی هم که پوشاندن آن لازم نیست اگر به قصد تحریک شهوت دیگری باشد جائز نیست.
د) جائز نیست مگر به جاهایی مثل صورت زن اگر بدون شهوت باشد.
و) هرکجا احتمال تاثیر باشد واجب است ولی از مقارنات حرام نباید استفاده نمود.
آیت الله فاضل لنکرنی(ره): الف) آنچه که فاسد است، یا تالی فاسد دارد و اثرات مخرب اخلاقی و اجتماعی دارد جایز نیست.
ب) به پاسخ قبل مراجعه شود.
ج) بطور غیر محجب جایز نیست و همینطور است اگر محجب باشد و مفسده داشته باشد.
د) اگر مفسده داشته باشد جایز نیست.
و) هر جا که شرایط آن تحقق یابد واجب است و فرقی بین افراد مختلف نیست.
آیت الله مکارم شیرازی(دام ظله): بهتر این است که از تمام اینها پرهیز شود.