....

درمان خانگی سوختگی در آشپزخانه
اگرچه همه افرادی که در آشپزخانه مشغول پختوپز هستند، مراقبند که نسوزند، ولی بعضی اوقات ممکن است به صورت ناگهانی ظرف داغی را بلند کنیم و یا دستمان توسط بخار آبی که در حال جوشیدن است، بسوزد.
در اینجا چند راهکار برای شما ارائه می کنیم تا از این به بعد، به محض سوختن در آشپزخانه آنها را به کار گیرید تا از شدت آسیب ناشی از سوختگی جلوگیری شود.
ابتدا فورا منطقه سوخته را زیر شیر آب سرد بگیرید. سپس برای رهایی از درد کارهای زیر را انجام دهید. خیلی از این کارها از تاول زدن جلوگیری می کنند و با عفونت مبارزه می نمایند:

1- سفیده تخم مرغ:
یکی از راه حل هایی که از قدیم برای درمان سوختگی استفاده می شده، مصرف سفیده تخم مرغ است.
بدین صورت که سفیده تخم مرغ را روی منطقه سوخته می گذاریم تا درد آن منطقه کاهش یابد. خیلی از افراد بر این باورند که استفاده از تخم مرغ می تواند از بروز تاول هم جلوگیری کند.
بعد از زدن سفیده تخم مرغ به محل سوختگی، می توانید محل را خشک کنید و اگر نیاز بود دوباره آن را امتحان کنید.

2- چای کیسه ای :
چای کیسه ای خیس شده می تواند درد ناشی از سوختگی را کم کند. همچنین تانین موجود در چای، بهبود دهنده آن قسمت نیز باشد.
چای کیسه ای را چند بار در یک لیوان آب سرد فرو کنید. سپس آن را روی قسمت سوخته پوست قرار دهید.
آیا می دانستید که همین چای سرد و چای کیسه ای، گزینه مناسبی برای درمان آفتاب سوختگی به شمار می رود؟

3- سیب زمینی خام:
سیب زمینی خام را رنده کنید و آن را فشار دهید تا آبش در بیاید. سپس قسمت آسیب دیده پوست را با آن آب، آغشته کنید. استفاده از این روش نتایج مطلوبی را به همراه دارد.

4- سرکه :
استفاده از سرکه یکی از روش های مناسب جهت تسکین درد سوختگی است .
می توانید مقداری سرکه سیب یا سرکه سفید را روی محل آسیب دیده بریزید تا درد آن تسکین یابد، و یا می توانید پارچه ای را به سرکه آغشته کنید و آن پارچه را روی محل آسیب دیده بگذارید تا درد ناشی از سوختگی تسکین پیدا کند.
سرکه زخم را ضدعفونی نیز می کند و از رشد باکتری ها بر روی ناحیه سوخته جلوگیری می نماید.

5- جوش شیرین:
مقداری جوش شیرین و آب سرد را باهم مخلوط کرده و خمیری درست کنید و آن را بر روی پوست خود بمالید. این روش نیز به بهبود و تسکین درد ناشی از سوختگی کمک می کند.
اگر نیاز شد، چند بار از این روش استفاده کنید و در بین آن، محل سوختگی را خشک نگه دارید.

6- ژل گیاه آلوئه ورا:
برگ گیاه آلوئه ورا را تهیه کنید و آن را از طول برش بزنید. آنچه باید هنگام تهیه برگ گیاه آلوئه ورا در نظر داشته باشید این است که باید برگ های گوشتالو را انتخاب کنید.
بعد از برش دادن برگ این گیاه، هنگامی که ژل (ماده لزج) آن خارج شد، آن را سرد کرده و روی منطقه ای از پوست که سوخته است، بگذارید.
ژل آلوئه ورا خاصیت ضد درد دارد و همچنین به دلیل داشتن خاصیت ضد تورم می تواند مانع ورم و التهاب پوست شود.
استفاده از ژل آلوئه ورا را ادامه دهید تا سوختگی کاملا بهبود یابد.
ژل آلوئه ورا غیر از ویژگی ضددرد و ضد التهاب، می تواند بازسازی سلولی انجام دهد و رشد سلول هایی را که عقب مانده اند را بهبود بخشد، یعنی باعث بهبود سریع تر زخم می شود.
***چند نکته***
- شما می توانید گیاه آلوئه ورا را در آشپزخانه خود نگه دارید و به هنگام نیاز از آن استفاده کنید. این گیاه برای رشد خود نیاز به کمی آب و نورطبیعی و مکان گرم دارد.
- بعضی از افراد از کره برای سوختگی های کوچک در آشپزخانه استفاده می کنند. باید در نظر داشت که کره و مارگارین گرما را در خود نگه می دارند و آسیب بیشتری را به پوست فرد می رسانند. بنابراین هرگز از کره و روش های غیر علمی برای درمان سوختگی در منزل استفاده نکنید.

لقمان حکیم، سرآمد حکیمان
منبع: محمدی ری شهری، حكمت نامه لقمان، ص 28
سوال:
آیا لقمان، پیامبر بود؟
پاسخ:
به شماری از عالمان، نسبت داده شده که لقمان را پیامبر می دانند. در تفسیر الثعلبی آمده است: اتّفق العلماء علی أنّه کان حکیما و لم یکن نبیا إلّا عکرمة، فإنّه قال: کان لقمان نبیا، تفرّد بهذا القول.[1]
علما اتفاق نظر دارند که لقمان حکیم بوده و پیامبر نبوده است بجز عِکرِمه که گفته است: «لقمان، پیامبر بوده است» و او در این نظر، تنهاست.
امّا طَبرِسی در مجمع البیان می گوید:
اختلف فی لقمان، فقیل: إنّه کان حکیما و لم یکن نبیا، عن ابن عبّاس و مجاهد و قَتادة و أکثر المفسّرین، و قیل: إنّه کان نبیا، عن عکرمة و السدّی و الشعبی.[2]
درباره لقمان، اختلاف است. ابن عباس و مجاهد و قَتاده و اکثر مفسّران، برآن اند که وی حکیم بوده و پیامبر نبوده است و از عِکرِمه و سُدّی و شَعبی نقل است که وی پیامبر بوده است.
اهل بیت علیهم السلام با صراحت، نبوّت لقمان را نفی کرده اند، چنان که از پیامبر خدا نیز نقل شده است:
حَقّا أقولُ: لَم یکن لُقمانُ نَبِیا.[3]
حقیقتا می گویم: لقمان، پیامبر نبود. گفتنی است اگر کسانی که لقمان را پیامبر دانسته اند، مقصودشان از نبوّت، نبوتِ انبایی باشد، نظریه آنان با احادیث، قابل جمع است.
***********
پی نوشت ها
[1] تفسیر الثعلبی: ج 7 ص 312.
[2] مجمع البيان: ج 8 ص 439.
[3] ر. ك: ص 51 (نپذيرفتن داورى ميان مردم).

احکام شرعی در دوران بارداری
مطالب زیادی در مورد اعمالی که در دوران بارداری( بارداری،زایمان وحاملگی)باید انجام داد در روایات آمده است که به مختصری از آنها اشاره میکنیم:
1.روزانه 140 صلوات بفرستید
تسبیح
2.در کل دوران بارداری یک ختم قرآن به نیت سلامتی امام زمان(ع)
3.تا پیش از چهار ماهگی قبل از هر نزدیکی زن و شوهر, آیه 87 سورهی انبیاء یعنی «و ذالنون …» را بخوانند.
4.از ماه چهارم به بعد در حالی که هردو رو به قبلهاند, آیتالکرسی بخوانند.
5.در هر ماه شوهر دست بر پهلوی راست همسرش بگذارد و هفت بار انا انزلناه را بخواند.
6.زن باردار هر روز 70 استغفار کند.
توصیههای زیر نیز میتوانند مفید باشند:
بخش اول : توصیه های ایام بارداری :
الف - توصیه های عبادی :
1- مادر دائماً با طهارت و حتی المقدور رو به قبله باشد، و از گفتار بی مورد پرهیز نماید.استغفار و توجه قلبی و دائمی به خداوند متعال در طهارت قلب و روح فرزند مؤثر است.
2- مداومت به قرائت قرآن در ایام بارداری.
3- انجام واجبات دینی به ویژه نماز در اول وقت مواظبت گردد. نوافل و نماز شب، حتی قضاء آن حتی المقدور به جا آورده شود.
4- روزانه صدقه به فقراء داده شود. و ثواب آن هدیه به مادر حضرت ولی عصر (عج)حضرت نرگس خاتون اهدا گردد.
5- شرکت در مجالس اهل بیت (علیه السلام) و فرستادن صلوات در طول روز.
6- سوره مبارکه “یس” در هر روز و سوره “واقعه"، سورة “توحید” حداقل 10مرتبه، در شبها قرائت شود. شبهای جمعه سوره “ص” خوانده شود.
7- انجام غسل های مستحبی، مخصوصاً غسل جمعه فراموش نشود.
8- جنین از پنج ماهگی قادر است صداها را بشنود. به همین علت، به خصوص، بعد از 5 ماهگی، قرائت قرآن اثر بسزایی در طفل دارد.
قران خواندن
ب ـ توصیه های غذایی :
1- در حلیت و طهارت غذ و آشامیدنیها دقت لازم مبذول شود و از هر گونه غذای شبهه ناک پرهیز شود.
2- خوردن شیر، حداقل روزی یک لیتر. در احادیثی از امام حسن (علیه السلام) و امام رضا (علیه السلام) بر این امر تاکید فراوان شده است.
3- استفاده از کندر خوراکی بسیار مفید است.
4- میوه های فصل مرتب و زیاد میل شود.
5- خوردن خرم در استحکام بدن کودک بسیار مؤثر است، البته خوردن میوه های آبدار مانند هندوانه جهت تعدیل گرمای آن توصیه می شود.
6- استفاده از شنبلیله خام خصوصاً از ماه پنجم به بعد برای سلامت موی بدن نوزاد مؤثر است.
7- آب انگور، سیب، به و انار شیرین، سلامت جسمی، روحی و عقلی کودک را به همراه می آورد.
8- به طور کلی مادر نیازمند گروه های غذایی چهارگانه در روز به میزان مناسب می باشد. گروه نان و غلات - گروه میوه ها و سبزیجات - گروه قند های ساده و چربی.
بخش دوم : توصیه های پس از تولد:
الف - توصیه های عبادی :
1- پس از تولد بچه را غسل داده، در گوش راست او اذان، و در گوش چپ او اقامه بخوانید. و با تربت امام حسین (علیه السلام) که در آب فرات و یا آب شیرین حل شده، کام طفل را بگشایید.
2- سعی شود با وضو به طفل شیر داده شود.
3- از ماه های اول تولد، در مواقع مناسب، پدر و مادر با صدای بلند قرآن قرائت نمایند، و یا اینکه نوار های ترتیل با صدایی آرام و دلنشین برای نوزاد پخش شود. قابل توجه است که لازم نیست نوزاد بیدار باشد.
ب - توصیه های غذایی:
1- تغذیه مادر جهت افزایش شیر باید کاملا مورد توجه قرار گیرد.
2- تغذیه کودک با توجه به کارشناسی تغذیه باید مورد توجه قرار گیرد. “
باسمه تعالی
چرا پارچه دور خانه خدا فقط به رنگ مشکی است؟
پاسخ اجمالی
پارچه مشکی رنگی که امروزه با آن کعبه را می پوشانند پیراهن یا پرده کعبه یا جامه کعبه نامیده می شود. این پوشش در قرون اخیر به رنگ مشکی بوده و آیات قرآن به رنگ طلایی با خط بسیار زیبایی بر آن بافته می شود. اما قبلا از رنگ های دیگری برای این پوشش استفاده می شده است.
ابن اسحاق گوید :” در عصر رسول خدا، بر کعبه پارچه سفید رنگ بافت مصر مشهور به “قباطی” می آویختند و سپس از بردهای یمانی برای آن استفاده می کردند. پس از پیامبر، عمر، عثمان، حجاج و ابن زبیر بر کعبه پارچه قباطی و پرده دیبا پوشانیدند.[1] “
این پرده ها گاهی به رنگ سبز و گاهی قرمز بوده و گاهی با دو یا چند پرده بر روی هم کعبه را می پوشانیدند.
در زمان ناصر عباسی، ابتدا پرده ای به رنگ سبز برای کعبه آماده شد و پس از آن، از اواخر خلافت وی، به رنگ مشکی تهیه گردید.
پس از آن زمانی که سلاطین مصر تهیه پرده کعبه را بر عهده داشتند همه ساله پرده ای به رنگ قرمز برای کعبه ارسال می کردند .[2]
در زمان ملکشاه سلجوقی، که ایرانیان افتخار تهیه پرده کعبه را داشتند پرده هایی که برای کعبه آماده می شد به رنگ زرد بود. ابن بطوطه در سفر نامه خود (رحله) می گوید: پیراهن خانه کعبه را در شهر شوشتر خوزستان، ایران از دیبای خالص می بافتند و به کعبه می فرستادند.
در سال 1221 تا 1229 که اهل حجاز افتخار تهیه پرده را داشتند. نخست پرده را از حریر سرخ تهیه کردند و سپس در سال های بعد آنرا به حریر سیاه تبدیل کردند… [3]”
در موسم حج بخصوص در روزهای نزدیک به تعویض پرده اندک اندک آنرا بالا می برند و بر می چینند و به جای آن پرده سفیدی می پوشانند و پس از انجام مراسم حج پرده نو بر آن می پوشانند .[4]
بنا بر این مشکی بودن رنگ پرده (جامه) دلیل خاصی ندارد و به انتخاب تهیه کنندگان مربوط می شود.
********************
. [1] اصغر قائدان ، تاریخ و آثار اسلامی مکه مکرمه و مدینه منوره ، ص 95
[2] . اصغر قائدان ، تاریخ و آثار اسلامی مکه مکرمه و مدینه منوره ، ص 96
[3] . سید کباری ، سیمای مکه ، ص 161
[4] . سید کباری ، سیمای مکه ، ص 162ـ مهدی ملتجی ، فرهنگ دانستنیهای پیش از سفر به خانة خدا ، ص 2012 ـ برگرفته از صفحه 97 کتاب اخبار مکه و ما جاء فیها من الاثار ، محمد ابن عبد الله بن احمد ازرقی