بر کرانه ی غدیر
عید غدیر خم در لغت
در لغت از ماده عود وبه معنای بازگشت است واگر به روزهای شادمانی عید می گویند ،چون مردم در طول سال منتظرند تا روز های خرم وخوش باز گرددودوباره فرح وشادی به آنها روی آورد.غدیر هم در لغت به معنای برکه وآبگیر است ،به گودالی که در آن سیل ویا باران جمع می شود غدیر می گویند.وخم نام بیابان وصحرایی است که در نزدیکی جحفه در منطقه ای بنام «رابغ»قرار داردکه آب غدیر در این صحرا جمع شده بود.علت نامگذاری این حادثه مهم به غدیربه خاطر تاسیس وپی ریزی چنین رویداد مهمی ،در این محل می باشد .روز عید غدیر خم را «یوم الدوح»هم می گویند به این علت که دراطراف غدیر در ختان کهن روییده شده بود . اکنون در محل غدیر خم مسجدی بنا شده که معروف به مسجد غدیر است.
نشانه های روشن بر جانشینی علی (ع)در خطبه غدیر
حدیث غدیر ،با نشانه هایی که از داخل وخارج آن وجود دارد به روشنی می رساند که امیر المومنان حضرت علی (ع)نخستین جانشین پیامبر اسلام (ص)بوده است:
1) کلمه مولی در این حدیث یعنی کسی که دارای مقام ولایت وامامت ورای وفرمان است وخواسته اش برخواسته دیگران مقدم است.پیامیر در جمله پیش از من کنت مولاه فرمود:«ایها الناس من اولی الناس بالمومنین من انفسهم » مردم !چه کسی به مومنان از ایشان سزاوارتراست؟همانطور که در این جمله ،صحبت از اولویت وولایت پیامبر است ،در جمله بعد هم باید صحبت از اولویت وولایت به همان معنی باشد تا ارتباط معنوی جمله اول ودوم محفوظ بماند
2)پیامبر اسلام (ص)در آن هوای گرم ،انبوه مردم را سر پانگه داشت واین نشان از این حقیقت تاریخی دارد که موضوع مورد بحث ،از اهمیت ویژه ای برخودار بوده.وگر نه هیچ کس باور نمی کند که پیامبر (ص)مردم را در آن شرایط نگهدارد ومنظورش فقط این باشد که یک موضوع جزیی مانند «علی دوست من است »را به مردم یادآور کند.
3)پیامبر اسلام (ص)در جمله بعد فرمود:خدایا یاری کن آن را که علی را یاری کند واز رحمت خود دور دار ،آنکه از یاری علی خوداری می کند،اگر مولی به معنی ناصر ومحب بود ذکر این دعا هیچ مناسبتی نداشت پیامبر (ص)می دانست که پس از او حضرت علی (ع)باید از نظر ظاهری نیرو وارتش داشته باشد ومردم اورا یاری کنند تا اسلام ریشه بگیرد .از این رو یاوران حضرت علی (ع)را دعا ومخالفانش را نفرین فرمودند.
4)پیامبر (ص)پس از گواهی مردم به یگانگی خدا ورسالت محمد (ص)فرمود :«هر کس من مولای اویم علی نیز مولای او خواهد بود»بدیهی است که منظور از ولایت حضرت علی (ع)پس از شهادت یه یگانگی خدا ورسالت وولایت پیامبر ،همان امامت است تا ارتباط جمله ها حفظ شود واز سویی می دانیم که پیامبر اکرم (ص)از تبلیغ وفصیح ترین مردمان در گفتار بودند.وپر واضح است که ،فصاحت وبلاغت در کلام ،این چنین برداشتی را می طلبد.
5)مردم پس از انجام مراسم به امیرمومنان(ع) تهنیت می گفتند .آشکاراست که این شاد باش در صورتی صحیح است که در آن روز علی (ع)از سوی خدا وپیامبر(ص)به مقامی بلند ومنصبی جدید رسیده باشند.در غیراین صورت تبریک وتهنیت معنا ندارد.
6)آیه :یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک من ریک وان لم تفعل فما بلغت رسالته والله یعصمک من الناس
به گواهی دانشمندان اهل تسنن روز غدیر درباره مسئله جانشینی حضرت علی که درود خدا بر او باد ،نازل شده است.
7)پیامبربزرگ ما وامامن گرامی ،روز هجدهم ذیحجه را یکی از عیدهای رسمی مسلملنان اعلام فرمود ه اند تا مسئله غدیر هم هر ساله بازگو شود وبه فراموشی سپرده نشود
8)امیر مومنان حضرت علی (ع)وامامان دیگر هر گاه به حدیث غدیر احتجاج ودر برابر مخالفان بدان استناد می کردند ،هیچکس در معنای آن واینکه مربوط به امامت وجانشینی امیر مومنان حضرت علی (ع)است اشکالی نکرده اند .
ویژگی های غدیر
1)اعلام امامت در اجتماع بی همانند،اجتماعی از سراسر بلاد اسلامی ،گم هم آمده بودند .آنها مردم یک قوم وشهر وقبیله یا یک منطقه وناحیه نبودند ،از یک نژاد ویک قوم نبودند گد هم آیی نود تا صدوبیست هزار نفر حاجی ،تنها یک اجتماع نظامی یا سیاسی نبود ،بلکه براساس فرمان الهی ودستور پیامبر اسلام ودر اوج معنویت شکل گرفت تا امامت علی(ع)وولایت اهل بیت تحقق یابد.
2)اعلان امامت با دستور الهی ،رسول گرامی (ص)در انتظار اوامر الهی بود تا آراء مسلمانان را در پذیرش امامت وولایت اهل بیت (ع)هماهنگ نماید ودر یک تجمع عمومی واجتماعی بی مانند از همه اقشار مسلمان بیعت با امام علی (ع) تحقق پذیرد.
3)یاد آوردی لیاقت ها وویژگیهای علی (ع)پس از اعلام امامت وولایت از طرف خدا،باید ویژگیها ولیاقتهای حضرت امیر (ع)در آن زمان محدود بیان شود.تاجایگاه ارزشمند انتخاب الهی شناخته شودبیعت عموی نیزآگاهانه وبانورهدایت وروشنی علم وآگاهی تحقق پذیرد.
4)تکمیل دین باولایت علی(ع)
دین اسلام بدون ولایت امامان معصوم (ع) کامل نمیشودوجامعه اسلامی بدون رهبری امام معصوم(ع) به رشد وکمال نمی رسد زیراامام معصوم(ع) مفسر قرآن وحافظ دین وامت اسلامی است.بدون وجوداورسالت تداوم نخواهد یافت.
5)افشای چهره واقعی دشمنان علی(ع)،پس از بیان ویژگیهای امام حق بایدچهره کسانی راکه درپوشش ظاهری دین ازمنتظران بی تقوا وفرصت طلبان بی پروا به حساب می آیند نیز روشن شودتادوستان ولایت آنان رابشناسد.لذامی فرماید ای مردم لعنت شده است وخشم خداراخریده است آن کس که سخن امروزمراردکندوباآن موافقت نکند آگاه باشید باعلی هیچکس جزبدبخت دشمنی نمی ورزدوهیچکس جزپرهیزگاران دوستی علی(ع) رابه جان نمی خردوجزمومن مخلص کسی به علی ایمان نمی آورد.
منبع:
1)غدیر تجلی گاه ولایت،سید حسین اسحاقی
2)گاهنامه زلال غدیر،معاونت امور اجتماعی شهرداری اهواز
3)آیه مائده،آِیه67
نه سخن از امام نهم
هوس وهلاکت
بنده ،هرگز حقیقت ایمان را به کمال نمی رساند ،مگر آنکه دینش را بر هوس خود ترجیح دهد وهرگز به هلاکت در نمی افتد ،مگر زمانی که هوس خود را بر دینش ترجیح دهد.
ابزار محبوبیت
سه خصلت است که به وسیله آنها جلب محبت می شود :رعایت انصاف در معاشرت با دیگران ،همیاری دیگران در سختی وبرخورداری از قلبی سلیم .مهربان »
هدفمندی در دوستی ها
امام جواد (ع):خداوند به یکی از پیامبران وحی فرمود «دل برکندن تواز دنیا مایه آسودگی زود رس خود توست ودل بستنت به من موجب ارجمندی تو نزد من است ،اما آیا به خاطر من با کسی دشمن ورزید ه ای واز بهر من با کسی دوستی کرده ای ؟»
حرام خوای وبد بختی
امام جواد به داوود صرمی فرمود:«ای داوود !مال حرام رشد نمی کند اگر هم رشد کرد ،برای صاحبش برکتی ندارد واگر از آن چیزی انفاق کند ،پاداشی نخواهد دید وآنچه بر جای گذارد ،ره توشه او برای دوزخ است »
توبه وتاخیر
«به تاخیر افکندن توبه ،فریب وغفلت است وطولانی شدن وامروز وفردا کردن ،مایه حیرت وسرشکستگی »
آگاهی پیش از آغاز
هر کس نداند کاری را از کجا آغاز کند ؛از به سر انجام رساندن آن در ماند
تنها نباش
ملاقات با برادران موجب رفع دلتنگی وسبب باروری عقل می شود هر چند کوتاه واندک باشد
همراهی در خیانت
در خیانت کاری مرد همین بس که اماتندارخیانتکار باشد
ستیز وستم
نا خشنودی کسی که ستم ناخشنودش می کند به تو زیان نرساند.
منبع :خانه خوبان ،ش 24