روانشناسی رنگ سیاه
رنگ سیاه در قرآن و روایات
یکی دیگر از رنگ هایی که درقرآن آورده شده رنگ سیاه است ، سواد و سیاه در مقابل سفید
و بیاض بیانگر حالات و شرایطی است که به انحا ء مختلف درقرآن به بیان آمده است.
(حتی یتبین لکم الخیط الابیض من الخیط الاسود)1
تارشته سیاه از رشته سفید صبحدم برایتان آشکار شود.
درآیه، رشته سیاه با شروع سفیدی به معنای پایان وختام آورده شده است.
(ویوم القیامه تری الذین کذبوا علی الله وجوههم مسوده الیس فی جهنم مثوی للمتکبرین)2
روزقیامت کسانی که برخدا دروغ بستند را بنگری که همه رویشان سیاه شده است و رسوای
خدا و خلق گردیدند آیا دوزخ جایگاهی مناسب برای متکبران نیست.
این آیه بیان می کند، وقتی نور ایمان و صدق و پاکی رفت ناخودآگاه بی نوری و تاریکی و تیرگی و
سیاهی که حاصل عدم نور و سفیدی است خودبه خود خواهد آمد واین حکمت خداست.
و آیات دیگر، نحل 58، آل عمران106، به نحوی دررابطه بارنگ سیاه بیاناتی دارد.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1-سوره بقره آیه 187
2-سوره زمر آیه 60
روانشناختی رنگ سیاه
از لحاظ روانی رنگ رنگ سیاه متناسب با جایگاه خود معنا و مفهوم داشته بیانگر آثار و خصوصیات
مثبت یا منفی می باشد ، در جایگاهی رنگ متانت ، وقار ، رازداری و حیا و درجایگاهی دیگر رنگ و
نماد افسردگی ،غم ،ترس،خودگرایی واضهار بی میلی می باشد.
پوشش سیاه
امام صادق (علیه السلام)می فرماید: (یکره السواد الا فی ثلاث الخف والعمامه والکساء)3
لباس سیاه مکروه است مگر درسه چیز: پوتین و چکمه، عمامه و کساء.
(کسا به معنی عبا ولباسی بلند است که سرتاسر بدن را می پوشاند، کسا پوششی مشترک بین
زنان و مردان بوده و مردان از کسا به عنوان عبا و زنان از کساء به عنوان چادر استفاده می کرده اند.
باتوجه به این روایت جایگاه های وقار و متانت و رازداری و حیاء معلوم می شود. طبعا اسلام باسعه
حکمت آموزی، دستوراتی مملو از اسرار داشته و باگذشت زمان این اسرار بعضا برای انسان ها معلوم
و واضح خواهد شد.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
3-وسائل الشیعه ،ج،باب17؛کافی ج6 ،ص449.
درهرحال عمامه ،چکمه وعبا و چادر می تواند هم نشانه وقار ورازداری وحیاء باشد وهم درزمینه رنگ
درمانی ووسیله ای برای افزایش این خصوصیات در انسان است.
مردان وزنان با استفاده از این رنگ درموارد فوق به خوبی می توانند این صفات نیکو را افزایش دهند.
ازلحاظ روانشناسی انتخاب کنندگان رنگ مشکی دراین موارددارای ثبات رأی واندیشه پایدارتری
هستند.
ازجمله:
(لاتلبسوا السواد فانه لباس فرعون)1
لباس سیاه، نپوشید زیرا لباس فرعون است.
طبعا لباس های داخل منزل، و هنگام خواب؛ یا لباس هایی که به بدن چسبیده و ارتباط تنگاتنگی با آن
دارند و یا موارد مشابه نباید از رنگ مشکی انتخاب شوند و این نهی به ایجاد ضایعه ی روانی در
انسان اشاره دارد.
یا:(لاتصل فی ثوب الاسود)2
درلباس سیاه نماز نخوان.
هم شامل مردان و هم شامل زنان مؤمن می شود چه بسا شادابی و آرامش لازم جهت اقامه
نماز راضایع می کند و انسان حضور قلب لازم را نخواهد داشت. درمقابل رنگ سفید پیشنهاد می
شود که آثارآن قبلا ذکر گردید.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1-من لایحضره الفقیه،ج1،ص251؛وسائل الشیعه،ج4،ص383
2-کافی ج3،ص251،وسائل الشیعه ،ج4ص387
روایات متشابه در نهی استفاده ازرنگ سیاه برای لباس زیاد است حتی نهی شده که مرده ها
را با پارچه سیاه کفن نمایند.
ازلحاظ روانی بی علاقگی به زندگی ،درون گرایی،بدبینی ،لجاجت رادرمحبین محض این رنگ تقویت
می کند.